פיתוח הדרכה בארגונים- היכולת להטמיע מדיניות, מידע ויכולות

ראשית, יש צורך להגדיר מה מהות הביטוי 'פיתוח הדרכה'. לכאורה זה נשמע כמו נישה בארגון או תהליך רוחבי מסוים, בפועל התחום של פיתוח הדרכה בארגונים הוא מרכיב הכרחי של למידה ארגונית והכלי המשמעותי ביותר של קברניטי החברה:

  • בהעברת מסרים חשובים כמו מדיניות, נהלים, תהליכים ועוד.
  • להעברת מידע הכרחי וחיוני לביצוע תפקידי העובדים והמנהלים בארגון.
  • ללימוד עובדים חדשים אודות מוצרים/ שרות/ כל מידע רלוונטי אחר בחברה.
  • ליצירת המשכיות והתפתחות של הארגון.
  • למנוע שחיקה של צוותים ועובדים, כולל מנהלים בדרגות ניהול שונות.
  • פיתוח הדרכה ככלי לפיתוח אסטרטגיה לטווח ארוך.
  • התמודדות מול שוק תחרותי ופיתוח יצירתיות ומחשבה יצירתית.
  • בזמן הטעמת מערכות מחשוב חדשות יש צורך במערכת הדרכה תומכת על-מנת ליישם את המערכת בצורה הטובה ביותר.

בעידן המודרני, המאה ה-21, התחרות בין הארגונים מכתיבה את סדר היום. אחד המפתחות העיקריים של חברות גדולות להצלחה הוא יכולת העובדים להתאים את עצמם לעולם משתנה (צרכים ודרישות) ובמקביל ליצור אצלם רמת מחויבות גבוהה לתפקיד ולארגון.

בספרו 'המטרה' מגדיר ד"ר אלי גולדרט בצורה מדויקת את חשיבות השמירה והחיזוק של ה-PC בארגון, כלומר את יכולת הייצור  Production capability. עלינו להשקיע משאבים בעובדים שלנו ולשמר אצלם רצון ומוטיבציה להצליח רמה אישית וברמה מערכתית.  עלינו לעודד את המנהלים והעובדים לרכוש עוד כלים וידע (PC) ולא רק לייצר (P).

 

פיתוח הדרכה- מה זה, ואיך מתבצע ?

בתחילת המאמר עסקנו בחשיבות של פיתוח הדרכה בארגון ובערך המוסף של תוצרי למידה על קהל היעד של המנהלים והעובדים. מנהלי פיתוח הדרכה בארגון אמונים למעשה על תהליכי הדרכה והטמעה של מערכות בארגון, שימור ידע והכשרה של עובדים ומנהלים בנושאים טכניים-מקצועיים ונושאים רוחביים (כמו מיומנויות רכות למשל).

מנהל פיתוח הדרכה הינה פונקציה הכפופה, בדרך כלל, למנכ"ל החברה או לסמנכ"ל משאבי אנוש. הוא או היא בוגרי תואר ראשון וגם תואר שני בתחומי הפסיכולוגיה והייעוץ הארגוני ובעלי ניסיון בתחום ההדרכה. הדרכה ופיתוח למידה בארגון הינו מקצוע הדורש מיומנויות הדרכתיות אך גם ידע מסוים במערכות (במקרה של הטמעת מערכות בארגון), ידע ניהולי וניסיון הדרכה מוכח.

 

דוגמאות לתהליכי פיתוח הדרכה

  • הדרכה למחלקת שירות לקוחות– נציג/ת שרות הלקוחות הם הקשר הישיר ללקוח. בשפה מקצועית נציג שרות הלקוחות הוא: "נציג החברה מול הלקוח ונציג הלקוח מול החברה". מעבר ליכולות מקצועיות והיכרות עם המוצר או השרות שנותנת החברה על אנשי השרות להיות בעלי מיומנויות התנהגויות ייחודיות: עמידה בתנאי לחץ, התמודדות מול לקוחות כועסים, סבלנות, אסרטיביות, זיהוי משברים וטיפול בהתנגדויות, משא ומתן ועוד.
  • קורס פיתוח הדרכה– בארגוני ענק של אלפי עובדים יש צורך להכשיר מנהלי פיתוח הדרכה במחלקות/ חטיבות: חשיבות המתודות, הלמידה כתהליך ומטרה ארגונית ועוד.
  • הדרכה למחלקת מכירות – ארגון הבנוי על מכירות חייב להשקיע ב"פרות החולבות" שלו. יש להשקיע משאבים רבים באנשי המכירות, בעיקר משאבי למידה והדרכה. חלק ממשאבי ההדרכה הינם מקצועיים (אומנות השכנוע) וחלק התנהגותיים (מיומנויות רכות). תהליך פיתוח הדרכה של אנשי מכירות יכול להתבצע ברמה צוותית אך גם פיתוח באמצעות חניכה של 1 על 1, אם באמצעות מנהל הצוות או ע"י דמות חיצונית לצוות (מנהל פיתוח הדרכה או דמות מקצועית חיצונית המיומנת בתחום המכירות).
  • הכנסת מוצר או שרות חדש– ארגונים גדולים או חברות בינוניות וקטנות מתקדמים ומתמודדים עם שינויים על בסיס קבוע. הכנסה של מוצר או שרות חדש מכתיבה שינוי היערכות של הארגון ולימוד הפונקציות הרלוונטיות את המוצר. משימה זו אמונה על מחלקת פיתוח הדרכה בארגונים גדולים או בחברות קטנות-בינוניות מועברת למיקור חוץ לחברות המתמחות בפיתוח הדרכה בארגונים וזה ייעודם המקצועי.
  • הדרכת בטיחות– בעיקר בחברות יצרניות עם מחלקות רבות ורצפת ייצור למחלקת פיתוח ההדרכה ולהדרכות/ הכשרות חיצוניות יש חשיבות מכרעת לשלומם של העובדים וגם לתהליך הייצור.

 

חברת 'באלאנס'- מומחית בפיתוח הדרכה בארגונים וחברות

'באלאנס' הוקמה בשנת 2005, הקבוצה, בראשות ארז שלו ויוכי דוד מתמחה בליווי הארגונים המובילים בישראל. כיום מחזיקה הקבוצה בשנים רבות של ניסיון עם מגזרים עסקיים, עם היקפי פעילות מגוונים ועם למעלה מ-35 אלף מודרכים ומאומנים.

בתחום פיתוח ההדרכה החברה מבצעת מספר מעגלי התערבות:

  • ליווי מנהלי פיתוח הדרכה בארגונים.
  • הכשרה ובניית מחלקות פיתוח הדרכה בארגון.
  • מיקור חוץ של פיתוח הדרכה בחברות קטנות יותר ללא מחלקות פיתוח הדרכה קבועות.

לקבלת מידע נוסף וייעוץ מקצועי בנושא, השאירו פרטיכם באתר שלנו או צרו קשר עם באלאנס גרופ בטלפונים 052-6962222 ו-050-2229212.